V. 1873 TARİHLİ SALNAME-İ VİLAYET-İ TUNA
Lofça Rahva ( Rahova ) Pomakları” İsimlendirmesi.-“Lofça Pomakları” isimlendirmesi üzerinde uzlaşma yoktur. L. Miletič, Vasil Savov ve Geno Ivanov bu terimi kullandığı halde, Petăr Petrov “Lofça Çevresi Müslümanları” veya “Bulgaristan'ın Kuzey-Batı Bölgesinin Müslüman Bulgarları” ifadesini kullanmaktadır Buna karşılık, Vasil Mikov, “Teteven, Lukovit ve Belaslatina’daki Pomaklar”dan veya “İskăr ve Vit Nehirleri Havzası Pomakları”ndan bahsetmektedir . Türk yazarlar ise, genel olarak Balkanların kuzeyinde, Lofça, Selv , Plevne ve Rahova çevresinde bulunan Pomaklardan bahsetmektedirler .Bizim burada inceleyeceğimiz Pomak köyleri bugün Kneža, Bjala Slatina, Roman, Jablanica, Teteven, Ugărčin, Lukovit, Červen Breg ve Pelova ilçeleri (obština) (s.1400) arasında dağılmıştır. Bu ilçeler de,Loveč ve Mihaylovgrad illerine (oblast) bağlıdırlar. Geçmişte de, Pomak köyleri Lofça (Loveč), Plevne (Pleven), Rahova (Orjahovo) ve İvraça (Vraca) kazaları arasında taksim edilmişti. Bu kazalar da XV ve XVI’ncı yüzyıllarda Niğbolu Sancağına, XIX’uncu yüzyılda ise Tuna Vilayetine bağlıydı.
Bu köylerin bir kısmının tarihte ve günümüzde Lofça Kazasına/İline bağlı olmamasına rağmen, L. Miletič’ten beri, bu köylerdeki Pomakları “Lofça Pomakları” olarak isimlendirmek âdet olmuştur . Daha iyisini bulamadığımız için, biz de bu terimi kullanmaya devam ediyoruz.
Pomaklar ile Bulgarlar arasındaki ayrım din unsuruyla yapılmaktadır. Pomaklar Müslüman, Bulgarlar ise Hristiyandır. Pomaklar ile Türkler arasındaki ayrım ise dil kan ve gen zemininde yapılmaktadır. Pomaklar Gen ve kan olarak Slav, anadil olarak ise Slavca, ikinciler ise Türkçe konuşmaktadırlar.